perjantai 13.12.2019 | 01:30
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Hituran maisemointiin tarvitaan tietynlaista moreenia, jollaista löytyisi Aittoperältä – Kyläläiset eivät kuitenkaan halua rekkaliikennettä kotiteilleen

Eetu Kupulisoja Nivala-lehti
Ke 27.11.2019 klo 16:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Aittoperällä on ilmennyt voimakasta vastustusta sinne suunniteltua maa-ainesten ottopaikkaa kohtaan. Kamrock Oy on hakenut maa-ainesten ottamislupaa noin 2,5 kilometrin päässä Järvikyläntieltä sijaitsevalle Pikkurämeen alueelle.

Yhtiö ajaisi maa-ainesta, käytännössä moreenia, Hituraan Lahnajärventietä sekä myös Pylkönperäntietä pitkin. Kyläläisten mielestä kyseiset tiet eivät sovellu rekkaliikenteelle, sillä ne ovat mäkisiä, mutkaisia ja kapeita.

– Lasten turvallisuus on päällimmäinen asia, mikä huolettaa. Lahnajärventien varrelta lähtee päivittäin 12–15 lasta kouluun. Osa kävelee, osa pyöräilee ja osa kulkee potkukelkalla. Jos rekat alkaisivat vetää rallia tunnin välein, tiellä ei olisi kovin turvallista kulkea, kyläaktiivi Paula Hosionaho sanoo.

Kamrock on pitänyt kyläläisille ja tiehoitokunnille tilaisuuden, jossa se on kertonut suunnitelmistaan. Toimitusjohtaja Jarkko Peräahon mukaan keskustelu käytiin hyvässä hengessä, ja se selvensi asioita puolin ja toisin.

– Kävimme keskustelua, että teille tehdään turvallisuussuunnitelmat. Vaaranpaikat käydään läpi ja vesakkoa karsitaan mutkista. Tiealue on leveä, joten sinne pystyy rakentamaan ohituspaikkoja. Asiaa suunnitellaan ja tehdään yhdessä tienhoitokuntien kanssa, Peräaho kertoo.

Hosionahon mukaan levikepaikkojen tekeminen vaatii maanomistajien luvan.

– Minä en ainakaan anna lupaa levikepaikan tekemiseen. Niitä saisi tehdä aika monta niin pitkälle matkalle, Hosionaho näkee.

Muun muassa kyläyhdistys, vanhempainyhdistys ja tieseura ovat jättäneet tekniselle lupajaokselle kirjallisen muistutuksen aiheesta. Muistutusten jättöaika päättyy perjantaina 29. marraskuuta.

Kyläläisten toive on, että alueelle ei myönnetä maa-aineisten ottamislupaa. Kamrockin Peräaho kuitenkin muistuttaa, että Hituran maisemointi vaatii tietynlaista moreenia, jollaista Aittoperältä löytyisi. Hän toivoo, että hanke päästään vetämään läpi hyvässä yhteishengessä.

– Olemme ajaneet Hituraan moreenia Kontionkalliolta ja Kumpuperältä, mutta niistä se on loppunut. Jotta Hitura saadaan siihen asentoon, ettei siitä ole haittaa, tällaisia projekteja on oltava.

Kamrockin hakema lupa koskee ainoastaan Hituran maisemointia, eli vaikka se hakee ottolupaa kymmeneksi vuodeksi, käytännössä projekti kestäisi vain 2–3 vuotta.

Peräaho vakuuttaa, että kaikki mahdolliset vaaranpaikat käydään huolella läpi ja riskit minimoidaan. Hän huomauttaa, että turvallisuus Järvikyläntien risteyksessä paranee, kun rekat tulevat tielle siinä kohti. Tähän saakka ne ovat ajaneet risteyksestä ohi nopeusrajoituksen sallimaa vauhtia.

– Olemme olleet yhteydessä ELY-keskukseen nopeuden pudottamisesta. Myös siitä on ollut puhetta, että linja-autot jättäisivät koululaiset hieman eri kohtaan kuin suoraan risteykseen, Jarkko Peräaho selvittää.

Myös Paula Hosionaho sanoo, että risteys on ollut vaarallinen. Enemmän häntä silti pelottaa Lahnajärventien, kuten myös Pylkönperäntien mahdollinen rekkaliikenne.

– Tielle on suunniteltu 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusta. Mäet ovat niin korkeita, että henkilöautotkaan, saati rekat ja maatalouskoneet, eivät tule pääsemään mäkiä ylös, jos ne eivät ota sitä kovempaa vauhtia.

Vaikka asioista on keskusteltu, tällä hetkellä näyttää, että yhteisen sävelen löytyminen on vielä kaukana.

– Kampoihin laitetaan minkä pystytään, Paula Hosionaho tiivistää kyläläisten tunnelmat.

#