sunnuntai 20.9.2020 | 23:07
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Suomen Turvakilvet myytiin uudelle omistajalle – Tuotannon luvataan jatkuvan Nivalassa, sillä ostaja luottaa nykyisten työntekijöiden ammattitaitoon ja yhtiön tiloihin ja laitteisiin

Risto Puolimatka
Ke 15.1.2020 klo 09:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

– Siitä lähdetään, että tuotanto on Nivalassa. Henkilöstö on ammattitaitoista ja koneet ja tilat ovat hyvät, sanoo toimitusjohtaja Arto Tahkola Nivala-lehdelle.

Tahkola johtaa Tarraserif-yhtiötä, joka on ostanut Nivalan Teollisuuskylässä toimivan Suomen Turvakilvet. Turvakilvet siirtyi yrityskaupalla uudelle omistajalle Auraprint-konsernilta.

– Toki ajatus on lähteä kehittämään asiaa eteen päin. Pyritään saamaan uusi asiakkaita, Tahkola sanoo.

Suomen Turvakilvet on tuttu liki kaikille suomalaisille. Ei välttämättä yrityksenä, mutta sen valmistamia kylttejä näkee joka päivä missä tahansa julkisissa tiloissa. Esimerkiksi kaupoissa olevat poistumistiekyltit ovat hyvin todennäköisesti Nivalassa tehtyjä.

Suomen Turvakilvet on perustettu vuonna 1987, sen liikevaihto on miljoona euroa ja se työllistää seitsemän ihmistä. Yritys on ollut osa turkulaista Auraprint-konsernia vuodesta 2001.

Turvakilpien perustaja ja yrittäjä ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Juha Niemelä jää taustalle neuvonantajaksi.

– Matti oli kympin piirtäjä ja minulla oli kaupallinen koulutus laskentapuolella. Meille kummallekin oli kotona opetettu sanomaan kiitos ja päivää, sillä pääsee yrittäjän uralla pitkälle, Niemelä miettii yhtiön alkua silloisen liikekumppanin ja perustajan Matti Knuutilan kanssa, jonka kanssa Niemelä omisti yhtiön puoliksi.

Knuutila oli yhtiössä tuotantopäällikkö. Niemelälle ennätti tulla yhtiössä vuosia 36, ensin yrittäjänä ja toimitusjohtajana vuoteen 2001 ja loppu toimitusjohtajana. Yhtiössä oli aluksi kaksi vierasta töissä ja sen jälkeen se vakiintui nykyiseen seitsemään.

– Asiakkaisiin päin ei muutu kuin Y-tunnus ja pankkitili, sanoo Niemelä muutoksista mitä kaupasta seuraa.

Niemelä on nyt 57-vuotias. Aivan vielä hän ei arvele jäävänsä eläkepäiviä viettämään, ja hallitustöitä on jo tarjoteltu, mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt sopivaa.

– Minä vielä tässä jonkin aikaa mietin, hän tyytyy sanomaan.

Turvakilpien tehtaan käytännön toimista vastaa nyt siellä myyntipäällikkönä toiminut Kimmo Härö.

Uuden omistajan eli Tarraserif-ryhmän pääpaikka on Kempeleessä. Muut tehtaat ovat Oulussa, Helsingissä ja Vantaalla. Se työllistää 60 ihmistä.

Suomen Turvakilvet toimii yhteistyössä alan viranomaisten kanssa. Se valmistaa tuotteita muun muassa palosuojeluun, henkilökohtaiseen suojeluun, ympäristö- ja vesihuoltoon, vaarallisten aineiden yhteyteen.

Vaikka Turvakilpien tuotanto on usein hyvin virallista ja liittyy vakaviinkin asioihin, yhtiössä on selkeä huumoripuolensa. Tilaajilla on mahdollisuus saada myös kylttejä, jotka on tehty jonkin verran virallisluontoisen näköisiksi, mutta joiden sanoma on enemmänkin kieli poskessa: Positiivisuuteen pystyvät harvat, negatiivisuuteen kaikki tai Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa tai Työkaverin peukutus sallittu ja sen ohessa ympyröity pystyyn nostettu peukalo.

Aivan ensimmäinen hupikyltti syntyi jo yhtiön alkuaikoina, vuonna 1988. Se kelpaa ohjenuoraksi edelleenkin mille tahansa työmaalle: Aivojen käyttö sallittu.

– Se on ollut sellaista hauskaa pientä huumoria, asiakkaille hupia, Tahkola sanoo.

Auraprintin toimitusjohtaja Ilkka Ylipoti sanoo kaupan jälkeen julkistetussa tiedotteessa, että markkinat ovat muuttuneet, ja kilpailun kiristyminen on tuonut mukanaan uudenlaisia haasteita. Emoyhtiössä on todettu, että Suomen Turvakilvet Oy:n tulevaisuuden turvaamiseksi on parempi, että yhtiön omistajan liiketoiminnan luonne on lähempänä sen omaa liiketoimintaa. Uudella omistajalla Tarraserif Oy:llä on vankka asema omalla liiketoiminta-alueellaan ja Suomen paras turvakilpitarjonta sopii erinomaisesti tätä kokonaisuutta täydentämään, Ylipoti sanoo.

– On hienoa päästä jatkamaan toimintaa, jonka perustana on vuosikymmenien aikana hankittu asiakastarpeiden ymmärtäminen ja tuotannon erikoisosaaminen. Haluamme jatkossakin olla osa seutukunnan vankkaa teollista tuotantoa, sanoo puolestaan Tarraserifin toimitusjohtaja Arto Tahkola samassa tiedotteessa.

Tarraserif on erikoistunut yritysten brändi-ilmeen toteutuksiin, myymäläsisustuksiin, valomainoksiin ja messuosastoihin. Asiakkaina on kotimaisia ja kansainvälisiä kaupan, teollisuuden ja kuljetusalan toimijoita sekä tuhansia pk-yrityksiä ympäri Suomen.

Asiakkaisiin päin ei muutu kuin Y-tunnus ja pankkitili.

#