perjantai 5.6.2020 | 16:24
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Nivala-lehden päätoimittaja pakinoi Tupalan nurkilta yksityisautoilun vapaudesta: onko sitä vai onko se pakko?

To 12.3.2020 klo 07:55

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Onko meillä vapaus valita ajoneuvoksemme yksityisauto? Vai onko se pakko valita? Tähän puuttui liikenneministerimme Timo Harakka (sd) viime viikolla.

Ministeri on suivaantunut autoalan mielikuvamainonnasta, jonka mukaan meillä on vapaus valita yksityisautoilu. Ministerin mielestä se on etenkin haja-asutusalueella pakko, ei siihen ole vaihtoehtoja.

Otetaan esimerkki elävästä elämästä. Kävin viime viikonloppuna Jämsässä. Lähdin sinne perjantaina iltapäivällä. Jos olisin mennyt julkisilla, junalla Ylivieskan kautta olisi pitänyt lähteä Nivalasta aamulla jo ennen yhdeksää. Iisalmen kautta olisin päässyt lähtemään iltapäivällä, ja juna- ja taksimatkan jälkeen olisin ollut ystävän mökillä iltakahdeksalta.

Kun menin autolla, poimin matkalla ystävän Jyväskylästä aika isoine mökkiviemisineen. Perillä oltiin kuuden pintaan.

Lauantaina piti käydä mökkimoottorisahakaupoilla eli ystävän piti saada pieni polttomoottorisaha ja turvavarusteet sen lisäksi. Ei suoritettu tarjouksen ottoa kuin kahdessa kaupassa. Julkisilla mahdoton pieti, autolla melko näppärää.

Ministeri kysyy, voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin. Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita.

Uskon kyllä ministeriä siinä, että välillä oma auto otetaan liian hanakasti käyttöön. Sillä ajetaan niin lyhyitä matkoja, että ne voisi ihan hyvin kävellä tai pyöräillä. Mutta se ei vie sitä yksityisauton tarvetta pois.

Ministeri Harakan mielestä liikennejärjestelmämme on epäonnistunut, jos omistusauto on pakko. Koulukuljetukset, vanhusten ja liikuntarajoitteisten palvelukyydit, Kela-kyydit, lääkekuljetukset, eikö niihin tukeutumalla voisi taata kohtalaisen palvelutason ja edistää maaseudun elinvoimaa?

Harakan mielestä kaupungissa voisi luopua yksityisautoilusta ja maalla kakkosautosta. Mutta kyllä minä väitän, että eivät noilla kyytien yhdistämisillä jääkiekkoäidit ja harmonikkaisät vie jälkikasvuaan harjoituksiin.

#