maanantai 6.4.2020 | 09:27
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Nivalan Kyläkyyti paikkaa vuoroliikenteen puutetta ja kaupunki käy seniorikansalaisille kaupassa – Kauppias toivoo asiakkaita verkkokaupan kautta

Risto Puolimatka
Ti 24.3.2020 klo 07:55 | päivitetty ti 09:54

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Nivalan kaupungin järjestämä Kyläkyyti on laajentanut palvelujaan vuoroliikenteen hiljennyttyä. Kyyti ajaa aiempaa useammin terveyskeskukseen.

– Kyytiin ovat tervetulleita kaikki terveet asiakkaat, sanoo liikennöitsijä Markku Heikkilä Heikkilän Liikenteeltä.

Kaupungin ja Heikkilän Liikenteen kyytien laajennus käy yhteen liikenne- ja viestintäministeriön linjauksen kanssa. Monien muiden liikennöinnin rajoitusten ohella ministeriö kehottaa säilyttämään yhteyksiä, jotka palvelevat välttämätöntä asiointia.

Vuoroliikenteen loputtua monet autottomat kansalaiset ovat joutuneet pulaan. Kyläkyyti on avoin palvelu kaikille kaikille Nivalassa oleville, ja se maksaa neljä euroa yhteen suuntaan.

Kyläkyyti ajaa eri kyliltä keskustaan ja takaisin tiistaista torstaihin. Nyt kaikkiin vuoroihin on lisätty käynti terveyskeskuksella. Matkahuollosta terveyskeskukseen liikennöidään kyläkyytipäivinä kello 9, 10 ja 11.

– Terveyskeskuksesta paluu sovitaan tapauskohtaisesti kuljettajien kanssa, Heikkilä sanoo.

Keskiviikko on Kyläkyydillä osin keskustapäivä. Keskusta-alueella ajoja pyritään sopimaan niin, että kyydissä olisi vain yksi matkustaja kerrallaan.

Kyläkyytiin ei tarvitse sen kummemmin ilmoittautua, jos siihen nousee sen normaalin reitin varrelta. Jos taas kyyti edellyttää poikkeamista, siitä on syytä sopia kuljettajan tai Heikkilän Liikenteen kautta.

Nivala-lehti ei yleensä julkaise uutisissaan palveluntuottajien puhelinnumeroita tai verkko-osoitteita. Tässä tapauksessa lehti kuitenkin katsoo, että tästä menettelystä voi poiketa.

Heikkilän Liikenteen verkko-osoite on heikkilänliikenne.fi ja kyläkyytiauton kuljettajan puhelin 044 395 6350. Markku Heikkilä itse on numerossa 0400 468 529.

Sen jälkeen, kun koronavirusepidemia alkoi levitä, Heikkilän Liikenne tehosti kyläkyytiauton päivittäistä siivoamista. Riskipaikat, kaikki kosketuspinnat siivotaan uusien viranomaisohjeiden mukaan.

– Nämä toimenpiteet eivät luonnollisestikaan voi täydellisesti ehkäistä tartuntoja, mutta näin toimittaessa riski pienenee oleellisesti, Heikkilä sanoo.

Kaupunki on aloittanut yli 70-vuotiaiden asiointipalvelun. Nivalan kaupunki tarjoaa asiointiapua ruokakaupassa, apteekissa ja kirjastossa niille yli 70-vuotiaille, joilla ei ole mahdollisuutta saada apua muualta. Asiointiapua voi tilata arkisin klo 9-15 soittamalla numeroon 040 344 7273. Ostokset toimitetaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Asiointipalvelu on maksutonta.

Kaupungin työntekijät asioivat seniorikansalaisille kaupassa, apteekissa tai kirjastossa. Kauppa-asiointi edellyttää tiliasiakkuutta S-Markettiin, Halpa-Halliin tai K-Supermarkettiin. Väliaikainen tili on mahdollista perustaa Halpa-Halliin tai K-Supermarkettiin, jos tiliä ei entuudestaan ole. Kirjastoasiointi edellyttää kirjastokorttia.

Jos taas asiakas on suoraan yhteydessä kauppaan, ruokakauppias toivoo asiakkaiden ottavan yhteyttä verkkokaupan kautta. K-Supermarketin kauppias Martti Liuska sanoo, että maanantaina aamulla oli 30 tilausta verkossa valmiina ja päivän aikana niitä kertyi yhteensä 50.

– Kolme henkilöä on kerännyt tuotteita ja kaksi toimittanut niitä, Liuska sanoo.

Liuska sanoo, että verkon kautta tilaukset ja maksaminen onnistuu, mutta hän sanoo, että heiltä loppuvat resurssit, jos tilauksia alkaisi tulla puhelimessa. Jos näin kävisi, Liuska kertoo, että suunnitelmat senkin varalle on.

Nivalan S-Marketiin ruokakassipalvelu on tulossa lähiaikoina. Halpa-Halli palvelee etäasiakkaita vain kotihoidon ja kotipalvelun kautta, mutta kuivaelintarvikkeita voi tilata verkkokaupan kautta. Lidlissä asiakkaita palvellaan vain myymälässä.

Uutista muokattu 24.3. klo 9.55 Nivalan kaupungin aloittamalla asiointipalvelulla.

Kyytiin ovat tervetulleita kaikki terveet asiakkaat.

#