tiistai 20.10.2020 | 09:04
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Nivala-lehden päätoimittaja pallottelee Tupalan nurkilta negatiivista ja positiivista viestintää – Saako Nivalan kaupungin markkinointia arvostella ja millä perusteella ja mitä kaupunginjohtaja Päivi Karikumpu siihen vastaa?

To 17.9.2020 klo 08:05

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Olen saanut viime aikoina törmätä tällaisiin asioihin kuin arvostelu, ideat, hyvän tekeminen, vastustaminen ja se sekamelska mitä tästä syntyy, varsinkin kun koko soppa keitetään somessa.

Tämä nimenomainen soppa on Nivalan kaupunki ja sen tytäryhtiöt ja niiden mainonta ja markkinointi. On kysytty, suorastaan asetettu kyseenalaiseksi, saako tällaisena (huonona) aikana käyttää rahaa markkinointiin.

Nivalan kaupunki ja sen tyttäret eivät ole olleet hanakoita vastaamaan arvosteluun, varsinkaan jos se tulee tekstiviestipalstoilla, vaikkapa Nivala-lehdessä, tai somen keskustelupalstoilla. Toisaalta ymmärrän vastaamattomuuden: koirat haukkuu, karavaani kulkee.

Etenkin silloin, kun ajat ovat huonot, tarvitaan markkinointia. Jos kuluttajan rahankäyttö on kitsasta ja arkailevaa tai rahasta on kerrassaan uupelo, kyllä minun neuvoni silloin on: markkinoikaa ja mainostakaa, ottakaa hyöty ja menestykää. Jos joku ei mainosta eikä markkinoi, kerätköön hyödyn se, joka siihen ryhtyy.

”Muuta nyt Nivalaan, täällä on tilaa hengittää ja yrittäjillä mahdollisuuksia. Käy uimassa ja virkistymässä Uikossa, meillä on näin hyvät palvelut. Kun kerran jotain aiot tehdä, tule meille tai osta se meiltä.” Näin sen pitää mennä.

Toisaalta kaikkea inhimillisen elämän osa-alueita tulee saada arvostella. Tulee saada sanoa mielipiteensä, vaikka kuinka kehnoilla tai jopa väärillä pohjatiedoilla. Se on tätä sanan- ja mielipiteenvapautta.

Mutta arvostelijaakin tulee saada arvostella. Ei sananvapaus sitä tarkoita, että saa sanoa mitä vain ja sitten se on siinä. Ei, siitä alkaa keskustelu, argumentointi, minun näkemysteni esittely, sinun näkemystesi kuuntelu, parhaimmillaan jonkinlainen konsensus, jopa oman näkemyksen muuttaminen.

Ja nyt myönnän: tuohon ei yleensä päästä, valitettavasti. Erään nivalalaisen yrittäjän sanoin, somelynkkaus on tapahtunut.

Tehdään seutukaupunki Nivalan vahvuudet näkyväksi

Suomessa seutukaupunkiverkostossa on vajaat 60 kuntaa ja ne edustavat asukasmäärältään vajaata miljoonaa ihmistä. Nivalana olemme aktiivinen toimija seutukaupunkiverkostossa. Aktiivisella verkostotoiminnalla on merkitystä, kun kyse on kuntakentän edunvalvonnasta ja muista paikkakunnan kehittämiseen liittyvistä asioista.

Seutukaupungeista kuten Nivalasta voimme hyvin todeta, että olemme sujuvan elämän keskuksia, joissa työn ja perheen sekä monipuolisen ja laadukkaan vapaa-ajan yhdistäminen on helppoa ja mutkatonta. Nivala yhteistyökumppaneineen on sen kokoinen paikkakunta, että meillä on erinomaiset edellytykset paikkakuntamme ja koko alueen elinvoiman kehittämiseen.

Nivalassa toteutamme monia paikkakunnan elinvoiman kehittämiseen liittyviä hankkeita. Meille konkreettisesti näkyvimpiä tällä hetkellä ovat muun muassa Kurunpuhdon uuden teollisuusalueen maankäyttöön liittyvät asiat, Kalliontien kerrostalon rakennuttaminen sekä vanhojen kiinteistöjen purkaminen. Lisäksi kehitämme paikkakunnan tietoliikenneyhteyksiä aktiivisesti.

Kaupunkina ja yhteistyökumppanina olemme mukana monissa hankkeissa, jotka liittyvät 2. asteen koulutuksen, korkeakoulutuksen sekä maatalouden teknologian, työvoiman saatavuuden, työllisyyden, henkilöstöpolitiikan ja harrastusmahdollisuuksien kehittämiseen. Olemme myös yliopistokaupunki ja teemme aktiivista yhteistyötä Oulun yliopiston alueyksikön Kerttu Saalasti Instituutin kanssa.

Kolmannen sektorin toimijat ovat Nivalassa erittäin aktiivisia ja näin paikkakuntamme asukkailla on mahdollisuus osallistua monenlaiseen vapaa-ajan toimintaan. Myös 2. asteen vahva toimija Jokilaaksojen Koulutuskuntayhtymä Jedu, Jokilatvan Musiikkiopisto sekä kansalaisopisto toimivat vahvasti paikkakunnallamme. Kaupunkikonsernin normaalissa toiminnassa löytyy erinomaisen sujuvia palveluprosesseja. Tästä yhtenä hyvänä esimerkkinä on muun muassa teollisuusmaan hankinta, kaavoitus, rakennusluvitus ja kiinteistöjen rakennuttaminen yrittäjien tarpeisiin. Yrityspalveluneuvonta on erinomaista ja elinkeinoelämä vilkasta.

Nivalasta voimme todeta, että mahdollistamme sujuvan elämän, joissa työn ja perheen sekä monipuolisen ja laadukkaan vapaa-ajan yhdistäminen on helppoa ja mutkatonta.

Meillä on monia hyvä asioita vireillä, mutta tunnemmeko itse tai tuntevatko muut toimijat Suomessa nämä paikkakuntamme mahdollisuudet? Osaammeko tehdä vahvuudet näkyväksi itsellemme saatikka koko Suomen alueelle, ehkäpä kansainvälisestikin?

Yksittäisen kunnan johtamisessa tarvitsemme vahvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Nivalan vahvuuksien tunnetuksi tekeminen, toimivien suhteiden ylläpitäminen sekä kehittäminen ovat tärkeitä asioita eri verkostoissa toimittaessa. Toimiminen verkostoissa on osaltaan vahvaa kaupunkimarkkinointia. Tosin eri verkostoissa toimiminen ei riitä, tarvitaan myös muuta markkinointia ja näkyvyyttä.

Tunnettavuuden edistäminen ja markkinointi on siten entistä keskeisempi osa Nivalan kaupunkikonsernin toimintaa. Konsernistrategiassa olemme linjanneet paikkakunnan tunnettavuuden kehittämisen keskeiseksi kehittämiskohteeksi, sillä kilpailemmehan me opiskelijoista, osaavasta työvoimasta, yrittäjistä, perheistä alueiden välisessä kilpailussa lähtömuuton suuntautuessa maakuntakeskuksiin.

Hienoa, että kaupunki ja kaupungin tytäryhtiöt ovat ottaneet hyvän, vahvan otteen paikkakunnan tunnettavuuden kehittämiseksi erilaisin markkinoinnin keinoin. On muistettava, että olemme Nivalan käyntikortteja toimiessamme omissa verkostoissamme ja foorumeissamme.

Tuommehan paikkakunnan toimijoina yhdessä esille Nivalan vahvuudet sekä mahdollisuudet opiskeluun, yrittämiseen, asumiseen ja vapaa-aikaan!

Päivi Karikumpu

kaupunginjohtaja

#