Paikallisuutiset
Perhon, Himangan ja Nivalan Osuuspankeista muodostettava OP Joki-Pohjanmaa haluaa profiloitua aitona alueellisena paikallispankkina – OP Nivalan toimitusjohtaja Markku J. Niskala: "Pieni on ketterä"
Perhon, Himangan ja Nivalan Osuuspankit ovat sulautumassa yhdeksi pankiksi. Jos selvitystyö ja päätöksenteko sujuvat suunnitelmien mukaan, uusi pankki aloittaisi toimintansa syksyllä 2021.
Pieni on ketterä mutta voimavaroiltaan rajallinen. Sääntely ynnä muut hallinnolliset tehtävät vievät suuren osan työajasta etenkin pienissä pankeissa. Nämä minuutit ovat pois asiakkailta.
Toisekseen esimerkiksi yritykset ja maatilat ovat tätä nykyä suuria. Niin suuria, että on usein vaikeaa vastata niiden rahoitustarpeisiin.
Muun muassa näihin epäkohtiin reagoidakseen pankit tuppaavat sulautumaan yhteen. Tendenssi on myllännyt suomalaista pankkikenttää viimeisimmän vuosikymmenen aikana.
Vuonna 2010 Suomessa oli 213 Osuuspankkia. Toukokuuhun 2020 mennessä määrä on pudonnut kolmanneksella. Odotettavissa on, että jossain vaiheessa mennään kaksinumeroiseen lukemaan.
Tämä on asiakkaillemme paras mahdollinen ratkaisu. Kari Haanmäki toimitusjohtaja, OP Himanka
Perhon, Himangan ja Nivalan Osuuspankit ovat liittymässä fuusiopankkien kasvavaan katraaseen. Triosta aiotaan muodostaa uusi pankki, joka kantaa nimeä OP Joki-Pohjanmaa.
Nimeämisperuste ei ole rakettitiedettä. Pankki operoi Pohjanmaalla, konttorit ovat Perhonjoki-, Lestijoki- ja Kalajokilaaksoissa. Aputoiminimet OP Perho, OP Nivala ja OP Himanka pysyvät rinnalla käytössä.
Kolmesta yhdeksi -operaatio sai alkunsa alkuvuonna 2020. Selvitystyö voimien yhdistämisestä on parhaillaan käynnissä. Hallitusten on määrä hyväksyä laadittava sulautumissuunnitelma loppuvuodesta 2020.
Päätös mahdollisesta fuusioitumisesta nuijitaan lopullisesti pankeittain osuuskuntakokouksissa keväällä 2021. Jos kuuluu kolminkertainen jaa, tilitoiminnat ajetaan yhteen. Täytäntöönpanon eli uuden pankin aloittamisen suunniteltu ajankohta on 30.9.2021. Pankkeja on tuolloin yksi, konttoreita yhä kolme.
Käytännön tasolla muutokset ovat vähäisiä. Jos fuusio toteutuu, yhdistymisellä ei olisi vaikutusta pankkien asiakassuhteisiin, vaan ne jatkuisivat nykyisellään.
Yhdistyminen ei myöskään vaatisi asiakkailta mitään toimenpiteitä. Heidän tilinumeronsa, kortit ja verkkopalvelut toimisivat kuten aiemminkin.
Etäasiakkaita pystytään huomioimaan entistäkin paremmin. Ryhmä on kaikkea muuta kuin marginaalinen. Etäasiakkaiden eli paikkakunnan ulkopuolella asuvien asiakkaiden osuus on 32–46 prosenttia kaikista asiakkaista Perhossa, Himangalla ja Nivalassa.
Fuusion myötä toimihenkilöt jatkaisivat uuden pankin palveluksessa. Fuusiosta ei siis seuraisi henkilökunnan vähentämistä tai siirtoja.
Suunnitelman mukaan uuden pankin toimitusjohtajana jatkaisi OP Nivalan toimitusjohtajaMarkku J. Niskala. OP Perhon toimitusjohtaja Pekka Pajula siirtyisi uuden pankin varatoimitusjohtajaksi ja OP Himangan toimitusjohtajaKari Haanmäki johtoryhmän jäseneksi.
Uuden pankin kotipaikka ja hallintokonttori sijaitsevat Nivalassa. Sieltä hoidetaan keskitetysti sääntely ja muut hallinnolliset asiat. Kolminkertainen byrokratia riisutaan yksinkertaiseksi byrokratiaksi.
Tämä tuo säästöjä, joita kertyy yhdistämisen seurauksena yli 300 000 euroa vuositasolla. Lukema yllätti positiivisesti pankkien toimitusjohtajat.
– Säästöt tulevat hallinnollisista maksuista: esimerkiksi viranomaisraportoinnin maksuista ja riskinhallintamaksusta. Kun koko kasvaa, kulut pienenevät, Niskala havainnollistaa.
– Kun sääntelyn vaatima työ keskitetään yhteen paikkaan, pystytään säilyttämään hyvä asiakaskokemus, hän järkeilee.
Vaikka hallintokonttori pitää majaansa Nivalassa, pankit ovat keskenään tasavertaisia. Hallintopaikat toki jaetaan suhteellisten osuuksien mukaan. Ne ovat selkeät.
OP Nivalan osuus asiakasliiketoiminnasta, omista varoista ja omistaja-asiakkaista on hiukan pyöristettynä 50 prosenttia kussakin kategoriassa. Perholle ja Himangalle jää karkeistetusti yksi neljäsosa kumpaisellekin.
Piipahdus jutun alkuun. ”Pieni on ketterä” -slogan on peräisin Niskalan suusta. Toteamus kuvastaa uuden pankin kokoa ja toimintakykyä, joskin perin yleisellä tasolla.
Vielä lähemmäs luotaa OP Nivalan hallintoneuvoston puheenjohtaja Hannu Tölli. Hän on tituleerannut OP Joki-Pohjanmaata ”aidoksi alueelliseksi paikallispankiksi”.
Pankki tuntee asiakkaansa paikkakunnillaan ja turvaa paikalliset lähipalvelut. Toisaalta konttorikohtainen erityisosaaminen on muidenkin hyödynnettävissä, mikä on yksi esimerkki alueellisesta yhteistyöstä.
– Tämä on asiakkaillemme paras mahdollinen ratkaisu, Haanmäki kiteyttää.
Siihen uskotaan. Vakaasti.
Lue myös:
Uusi pankki lukuina
OP Joki-Pohjanmaa nykyisten suunnitelmien mukaan muodostuisi Perhon, Himangan ja Nivalan Osuuspankeista. Tähän on koottu uuden fuusiopankin keskeisiä lukuja:
Lähes 12 000 omistaja-asiakasta. Kaikkien asiakkaiden määrä olisi lähes 20 000.
Tase: 396 miljoonaa euroa
Asiakasliiketoiminta: 688 miljoonaa euroa
Omat varat: 50 miljoonaa euroa
Henkilöstö: noin 25
Lähde: OP Nivalan laatima diaesitys lehdistötilaisuudessa 3.6.2020