maanantai 24.2.2020 | 03:29
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Arvotaan vaihdelaatikosta seuraava numero – Kaupungin oranssi VW Transporter ei ole modernein eikä helpoiten ajettava auto, mutta Juha Peltomaa ei missään nimessä vaihtaisi sitä uudempaan

Eetu Kupulisoja Nivala-lehti
Ke 6.3.2019 klo 15:40

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Tuskin arvasivat Juhani Pirttilahti ja Kalervo Tervakoski kaupungille uutta autoa hankkiessaan, kuinka pitkäikäisestä hankinnasta olisi kyse. Kaksikko antoi vaihdossa kaupungin kaavoitus- ja mittaustoimiston Bedford Blitzin ja sai tilalle kauniin oranssin Volkswagen Transporterin. Elettiin vuotta 1990.

– Vaihtoehtoina olivat olleet tämä tai Nissan Urvan. Jostain syystä he päätyivät tähän. Voi olla, että Urvan olisi urvahtanut jo vuosia sitten, toteaa maanmittausteknikko Juha Peltomaa.

Peltomaa on nykypäivänä Volkkarin ”ykköskuski” – ja käytännössä myös sen ainoa kuljettaja. Hän korostaa, että auto ei ole yksin hänen vaan se on muidenkin kaupungin työntekijöiden käytössä.

– Minä olin ensimmäiset 20 vuotta apukuljettaja, kun Räisäsen Timo oli pääkuljettaja. Kun hän jäi eläkkeelle, muita ei ollut jonossa, joten minä sain ajovastuun, Peltomaa kertaa.

Väistämätön totuus on, että oranssi kiitäjä henkilöityy vahvasti Peltomaahan, eivätkä kaupungin muut työntekijät sillä aja käytännössä lainkaan.

Nimettömänä pysyttelevä kaupungin työntekijä arvelee syiksi kunnioituksen sekä Peltomaata että autoa kohtaan.

Rekisteriotteen mukaan Volkkari on otettu käyttöön 3.5.1990. Vaikka ikää on siis kohta 30 vuotta, ei matkamittari ole vielä ehtinyt edes ensimmäiseen kuusinumeroiseen lukemaansa. Haastatteluhetkellä tietä oli nieltynä 95 205 kilometriä, mikä tekee vuosittaiseksi keskiarvoksi alle 3 300 kilometriä.

– Muutaman kerran tällä on käyty Ylivieskassa ja muutaman kerran Sievissä, mutta muuten tällä ajetaan Nivalan rajojen sisällä.

Mennään kuitenkin perusasioihin. Tarkka mallinimi autolle on Volkswagen Transporter Doppel eli kyseessä on legendaarisesta pakettiautomallista jalostetun lava-auton pitkäkabiininen malli.

Autossa on kolme etupenkkiä ja se on rekisteröity kolmelle henkilölle, mutta penkkien takana olevaan sisätilaan mahtuu rutkasti maanmittaustyössä tarvittavaa välineistöä. Suuremmat tavarat, kuten lapiot ja linjaseipäät, mahtuvat hyvin takana olevalle lavalle.

Monista Transportereista poiketen auton vetotapa ei ole neliveto vaan takaveto. Myös 1,9 litran bensiinimoottori löytyy auton takaa. Tehoa moottorissa on 57 kilowattia eli vajaat 78 hevosvoimaa.

– Autossa on kitkalukko, eli molemmat pyörät saattavat sutia, kun on tarpeeksi liukasta. Tehojen puolesta niitä ei saa sutimaan, Peltomaa naurahtaa.

Auton lisälaitteita ovat muun muassa polttoainekäyttöinen hytinlämmitin, kuskin puolen penkinlämmitin sekä metrin tarkkuudella toimiva matkamittari.

Auton bensiininkulutusta ei ole viime vuosina laskettu, mutta edellisten mittausten perusteella se on kaupunkiajossa noin 15 litraa sadalla kilometrillä.

– Ei sillä ole käytännön merkitystä näillä kilometrimäärillä. Tämä on varmasti Nivalan kaupungin historian kannattavimpia investointeja.

Auto on saanut leiman ongelmitta joka vuosi. Sitä käytetään huhti-toukokuussa katsastushuollossa, jossa tehdään tarvittavat säädöt. Remonttia on vuosikymmenten varrella tarvittu vain vähän.

– Viime vuonna auto jätti ensimmäistä kertaa välille. Mekaaninen polttoainepumppu petti. Tilalle asennettiin sähköinen ja tarinalle saatiin jatkoa, Juha Peltomaa muistelee.

Viime vuonna autosta myös hitsattiin ja maalattiin pahimpia ruostepaikkoja.

– On tämä niin hyvä auto, ettei kannata antaa ruostua käsiin.

Vaikka Peltomaa ja Volkkari ovat erottamaton pari, ajo-ominaisuuksien suhteen hänen on pakko olla rehellinen: ne ovat aika huonot. Ohjaustehostimet ja muut ajonhallintajärjestelmät ovat kaukaista unelmaa.

– Vaihdekeppi on hämmennettävää mallia. Siihen tyyliin, että arvotaan seuraava numero. Ja kun metsältä tulee tuulella peltoaukealle, saa ottaa ennakkoa, että pysyy tiellä.

Saman vahvistaa myös Peltomaan työkaveri. Hän kertoo kerran yrittäneensä ajaa autoa ulos kaupungintalon kellarista, mutta ykkösvaihteen löytäminen osoittautui liki mahdottomaksi tehtäväksi. Hän toteaakin, että samaa ei tekisi mennä yrittämään liikenteen sekaan.

Koska oranssi maantiekiitäjä on ollut osa Nivalan katukuvaa jo liki 29 vuotta, se tunnetaan laajalti. Monelle kansalaiselle tulee yllätyksenä, että se on edelleen käytössä.

– Ei tällä piiloon pääse, mutta tämä ei myöskään tarvitse esittelyjä. Tähän hommaan se sopii kuin nyrkki silmään. Ei ole mielihaluja uudistaa kalustoa, Peltomaa tuumii.

Peltomaalla itsellään on eläkepäiviin matkaa vielä toistakymmentä vuotta. Kaupungin työntekijöiden keskuudessa vallitsee hyvin yksimielinen näkemys siitä, että saumattomasti yhteen hioutuneesta kaksikosta eläkkeelle lähtee ensimmäisenä nimenomaan Peltomaa.

Kaupungin logolla viimeistellyn Transporterin voinee siis bongata Nivalan teiltä vielä ainakin toistakymmentä vuotta.

Kaupungin VW Transporter

Tarkalta malliltaan Volkswagen Transporter Doppel eli pitkäkabiininen versio.

Otettu käyttöön 3. toukokuuta 1990. Hankittu uutena Nivalan kaupungille, vaihdossa meni Bedford Blitz.

Takavetoinen ja takamoottorinen. Tehoa 1,9 litran bensiinimoottorista löytyy 57 kilowattia eli vajaat 78 hevosvoimaa. Keskikulutus kaupunkiajossa noin 15 litraa sadalla kilometrillä.

Lisävarusteina polttoainekäyttöinen hytinlämmitin, kuskin puolen penkinlämmitin sekä metrin tarkkuudella toimiva matkamittari.

Mittarilukema vain reilut 95 000 kilometriä eli keskimäärin alle 3 300 kilometriä vuodessa.

Omistaja Nivalan kaupungin kaavoitus- ja mittaustoimisto, pääkuljettaja maanmittausteknikko Juha Peltomaa.

#