MAINOS

Uusi digitaalinen Volkswagen Golf on syntynyt – Suomen maanteiden ykkönen uudistui

MAINOS 


Suomessa käytössä olevien henkilöautomallien ykkönen - ajattomaksi klassikoksi tituleerattu - Volkswagen Golf on uudistunut täysin. Lyhyesti sanottuna auto on digitalisoitunut.

Jos uudistuksen tiivistää, niin ulkoa malli on saanut vain hivenen hienosäätöä, mutta kuljettajan paikalta katsottuna kaikki on muuttunut moderniin 2020-luvun digitaalisuuden aikaan.

- Hyvääkin voi (näköjään) vielä parantaa, kommentoi mallia lyhyesti uudesta Golfista innostunut Kokkolan paikallisjohtaja Martti Kumpulainen.

Ulkoa katsottuna Golfin tunnistaa Golfiksi heti. Keulan profiili on vähän laskenut, ja edessä valoa antavat nyt 4-silmäiset LED-matriisivalot. Takana valot on myös sijoitettu aiempaa matalampaan tilaan. Eli naapuri ei välttämättä heti huomaa, kun tuletkin pihaan uudella Golfilla.

Sisällä uudistukset eivät jää hienosäätöön: Kymmentuumainen digitaalimittaristo ratin takana ja samankokoinen kosketusnäyttö keskikonsolissa säväyttävät. Melkein kaikki auton toiminnot löytyvät kosketusnäytöltä ja toimivat lähes hipaisulla.
Kosketusnäytön alalaidassa on vielä yksi erikoisuus: liukupyyhkäisysäädin äänenvoimakkuudelle.
Sekä mittariston väri että tyyli ovat muokattavissa yksilöllisesti ja intuitiivisesti. Näkymä kuljettajan paikalta on todella nykyaikainen. Mittaristoa voi täysin verrata matalaan vaakatasossa olevaan tietokonenäyttöön.

Tässä yksi vaihtoehto miltä keskikonsoli ja mittaristo voivat näyttää. Niin väritystä kuin sisältöäkin voi täysin räätälöidä.


Kuljettaja huomaa nopeasti myös vaihdekepin muuttuneen: Perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto on muuttunut sähköiseen (pieneen) vaihteenvalitsimeen. Miksikäs vaihdekepin pitää olla kovin pitkä?  

Volkswagen on satsannut uudessa Golf-mallissa myös turvallisuuteen melkoisesti: Esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin ACC ja Car2X-toiminto avustavat kuljettajaa ajossa ja ne puuttuvat tarvittaessa aktiivisesti ajotilanteeseen. Travel Assist auttaa kuljettajaa pysymään omalla kaistalla sekä säilyttämään asetetun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.

Malliston varustelutasoja ovat nyt perus-Golf, Style ja R-Line. Jatkossa tulee myyntiin muun muassa urheilullisempia versioita.

Mittaristo voi näyttää perinteisesti kierrosluvun ja nopeuden. Halutessa tässä kohdalla voi näkyä myös vaikkapa kartta.


Golfin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. led-ajo- ja takavalot, avaimeton käynnistys, We Connect- ja We Connect Plus -palvelut (sis. mm. hätäpuhelupalvelun ja lisälämmittimien ja ovien lukituksen etäohjauksen), uudenlainen lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiratti, täysautomaattinen ilmastointi, jota voi ohjata myös ääniohjauksella, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä langaton App-Connect -älypuhelinliitäntä ja kaksi USB-C-liitintä sekä 16” kevytmetallivanteet.

Lisävarusteina on saatavilla mm. Harman Kardon 480 W äänijärjestelmä, tuulilasinäyttö Head-up display, pysäköintiavustin Park Assist 3.0, IQ.Light-led-matriisiajovalot, sähköisesti mukautuva alustansäätö DCC ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin.



Nyt alkuvaiheessa moottorivaihtoehtoja Golfissa on neljä:

  • Bensamoottorilla 1,5 TSI 96 kW – hinta alk. 26 354 euroa.
  • Bensakoneella  1.5eTSI  110kw ( MHEV) DSG  - hinta alk. 27633,11
  • Diesel-koneella 2,0 TDI SCR 85 kW – hinta alk. 27 733 euroa.
  • Hybridi-versiolla 1,5 e TSI 110 kW DSG-automaatti – hinta alk. 30 339 euroa.

Kokkolan seudulla uusia Volkswageneita myy Pörhön Autoliike >> 

Rakenna uusi mieleisesi Golf >>

Varaa koeajo verkossa >>