maanantai 24.2.2020 | 03:22
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Lumitöitä ei saa pilata kiireellä - Oikea suoritustekniikka, sopivankokoiset välineet ja pitävät jalkineet mahdollistavat ergonomisen lumenluonnin

Eetu Kupulisoja Nivala-lehti
Ke 16.1.2019 klo 15:30

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Ellei asu kerrostalossa, ovat lumityöt tuttuja talvisia kotiaskareita. Mitä enemmän lumitöitä tekee, sitä tärkeämpää on tehdä ne puhtaalla tekniikalla.

Fysioterapeutti Jami Peltoniemen mukaan parhaat keinot loukkaantumisten ja lihasjumien ennaltaehkäisyyn lumitöitä tehdessä ovat hyvä lihaskunto ja oikea suoritustekniikka.

– Selän tulisi pysyä suorana kaikissa työvaiheissa ja alaselässä tulisi pysyä luonnollinen notko. Työntävä voima tulee hakea jaloista ja keskivartalosta, Peltoniemi ohjeistaa.

Ergonomian kannalta lumen työntäminen on parempi vaihtoehto kuin sen lapioiminen. Siksi lumikola on lapiota parempi työväline, mutta mikäli johonkin paikkaan ei mahdu kolalla, kannattaa lapiollakin mieluummin työntää kuin heittää.

Lumitöihin ei Peltoniemen mukaan kannata suunnata kylmiltään, vaan kroppaa kannattaa ensin herätellä ja lämmitellä esimerkiksi jumppaamalla tai verryttelemällä.

– Etenkin, jos lumityöt tekee aamulla, aamujumppa on erittäin tärkeä. Jos lumisadetta on luvassa, kannattaa jo illalla varata seuraavaksi aamuksi aikaa lumitöihin. Kiire lisää riskiä saada vammoja.

Lumenluonnissa tekniikan peruskiviin kuuluu keskivartalon pitäminen napakkana. Jos keskivartalo on ”löysä”, lihasten tuki rangalle heikkenee ja rankaan kohdistuvien vammojen riski kasvaa.

Kun lumet nostaa kolasta lumikasan päälle, kannattaa mennä mahdollisimman lähelle kasaa, jotta vipuvarret ovat mahdollisimman lyhyet.

– Pyri pitämään selkä suorassa ja tuottamaan nostamiseen tarvittava voima alaraajoista.

Lunta lapiosta heittäessä on tärkeää kääntää koko rintamasuunta heittosuuntaan, ettei selälle tule turhaa kiertoliikettä.

– Yleisimmin vammoja tulee kumarassa asennossa tehdystä kiertoliikkeestä. Ainakin sellaista kannattaa välttää, Jami Peltoniemi vinkkaa.

Rasitusperäisiä vaivoja lumitöissä, kuten myös esimerkiksi haravoinnissa, voi välttää lapioimalla vuorotellen kummaltakin puolelta vartaloa.

Oikeankokoiset työvälineet ovat lumitöissä erittäin tärkeät. Lumikolan aisan tulisi ylettyä rintakehän alaosaan asti ja lapion kainaloon asti.

– Jos lumikolan aisa jää liian alas, työasento on kumara, mikä kuormittaa selkää ja altistaa vammoille. Liian korkean aisan omaava kola taasen on vaikea saada oikeaan kulmaan ja sen kanssa pitää nostaa hartioita. Uudet kolat ovat hyvin ergonomisia, mutta vanhoissa aisa jää usein liian alas.

Lumityövälineiden lisäksi fysioterapeutti korostaa myös hyvien jalkineiden merkitystä: pitävillä kengillä ei tule kaatumisia tai horjahduksia.

Jos lumenluontia on edessä paljon, kannattaa urakkaa tauottaa, sillä väsyneenä huolimattomuusvirheiden riski kasvaa.

Etenkin sydänvaivoista kärsivien kannattaa tehdä lumityöt rauhallisesti.

– Kolaaminen vaatii paljon staattista lihastyötä, mikä on sydämelle raskainta. Liika riuhtominen voi siten olla jopa kohtalokasta.

Fysio Ryhdikkään yrittäjänä toimivan Peltoniemen mukaan lumitöistä aiheutuneet vammat näkyvät myös hänen työssään.

– Normaalista kuormituksesta poikkeavat hommat, kuten lumityöt, polttopuiden hakkaamiset ja pinoamiset tai vaikka kevään ensimmäiset ruohonleikkurin käyntiin nykimiset näkyvät erilaisina hoidettavina vammoina.

Vinkit ergonomisiin lumitöihin

Älä lähde lumitöihin kylmiltään. Verryttele kroppaa ennen lumitöihin ryhtymistä.

Älä kiirehdi. Jos sääennuste lupaa lumisadetta, kannattaa seuraavalle aamulle varata aikaa lumitöiden tekoon.

Työnnä, älä lapioi. Näin selkä pysyy paremmin suorana ja voidaan hyödyntää koko vartalon lihasvoimaa. Jos kuitenkin käytät lapiota, käännä koko vartalo heittosuuntaan selän kierron välttämiseksi.

Pidä kuormat pieninä. Etenkin märkä lumi on yllättävän raskasta, jolloin koko kolaa ei kannata täyttää kerralla. Sellainen kuorma on hyvä, jonka jaksaa nostaa kasaan tekniikan pysyessä kasassa.

Käytä oikeankokoisia välineitä. Jos kolan aisa on liian ylhäällä tai liian alhaalla, työskentelyasento altistaa vammoille.

Käytä pitäviä jalkineita. Liukkaat kengät aiheuttavat äkillisiä liikkeitä, jotka ovat usein vammojen taustalla.

Pidä taukoja. Lihasten väsyessä tekniikkavirheiden riski kasvaa. Koko pihaa ei aina tarvitse kolata kerralla.

Lähde: Jami Peltoniemi

#