maanantai 17.2.2020 | 09:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Henna-Maija Vannemaa pohtii kolumnissaan läsnäoloa ja hetkessä elämistä: ”Rauhotu!”

Nivala-lehti
Ma 10.6.2019 klo 10:30

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Muistatko, milloin olit viimeksi täydellisen läsnä hetkessä, kiireetön, ryhtisi oli täydellinen, pää painui polveen leikiten ja hengitystekniikkasi oli erinomainen? Meissä kaikissa on ollut todistettavasti nämä taidot elämämme alkutaipaleilla. Lapsilla on luontainen kyky elää hetkessä; aina on aikaa pysähtyä ihastelemaan kiviä tai ottaa tanssituokiot kesken ruokailun, kun radiosta kuuluu hyvää musiikkia.

Hengitys virtaa koko kehon läpi eikä kumarasta ryhdistä ole tietoakaan. Missä vaiheessa nämä meille alun perin niin luontaiset asiat ovat päässeet unohtumaan? Miksi välillä on niin vaikea hengittää? Milloin hartiat ovat kasvaneet lähemmäs korvia?

Omalla kohdallani huomasin nämä asiat tapahtuneeksi muutamia vuosia sitten, kun elin ”tukka putkella” -elämää välittämättä omasta hyvinvoinnistani. Pysähtyä ei muka ehtinyt ja itse aiheutettu kiire oli kova. Läheiset hokivat usein: "Rauhotu!", mutten osannut. Rauhattomuus aiheutti hölmöjä tilanteita, kun esimerkiksi autoa ajaessani aloin etsiä auton avaimia tai hukassa ollut puhelimeni löytyi jääkaapista.

Keho ja mieli kävivät täysin ylikierroksilla ja hengitys oli pinnallista. Silloin päätin, että on muutoksen aika ja marssin ensimmäiselle joogatunnilleni.

Muut joogaajat pötköttivät matoillaan silmät kiinni rentoutuneina, mutta omassa päässäni surisi kuin ampiaispesässä. Suututti. Mitä ihmettä nuo muut olivat muka oivaltaneet? Selvästi jotain, joka minulta oli mennyt ohi. Sisu nousi ja päätin jatkaa tunneilla käymistä niin pitkään, että saisin edes pienen käsityksen siitä, mitä on olla rauhoittunut ja läsnä hetkessä.

Muutaman kuukauden kuluttua huomasin olevani loppurentoutuksessa puoliunessa. Teki mieli hihkua ilosta! Tietoinen läsnäolo, kehon hyvinvointia edistävät asennot ja etenkin hengityksen voima hiljensivät mielen.

Jooga ei ole tietenkään oikotie onneen, mutta sen avulla saa käyttöönsä työkaluja, joita voi ottaa käyttöön joogasalin ulkopuolellakin. Kehon tukkoiseen oloon saa avun joogan venyttävillä liikkeillä, ja pahin stressipiikki laantuu nopeasti keskittymällä hengitykseen.

Arjen tiimellyksessä ihmisillä on taipumus hengittää vain rintakehän alueella, vaikka todellisuudessa sisäänhengityksen pitäisi tuntua ensin vatsan alueella ja nousta vasta sitten kohti rintakehää. Pinnallinen hengittäminen aiheuttaa happivajetta, väsymystä, tehottomuutta ja on omiaan lisäämään stressihormoneja.

Kun stressi valtaa mielen, se pakkautuu myös kehoon kireyksinä etenkin hartioiden ja lantion alueelle. Joka päivä kannattaakin ottaa itselleen edes yksi minuutti, jonka aikana hengittää tietoisesti pidempään ja syvempään. Se laskee sykettä ja rauhoittaa mieltä. Etenkin uloshengitys kannattaa pyrkiä pitämään pitkänä, sillä se vie kehon ja mielen kireyksiä vähitellen mennessään.

Joogasuuntauksia on useita, mutta esimerkiksi Nivalassa järjestettävä hathajooga sopii täydellisesti joogan ensikertalaisillekin. Jos jooga ei tunnu omalle jutulle, pääasia on, että löydät oman tapasi pysähtyä.

Kun kävelin lapseni kanssa leikkipuistoon, hän pysähtyi koskemaan sormellaan jokaista matkan varrella olevaa voikukkaa - ja niitä oli monta. Täydellistä hetkessä elämistä! Haastan teidät kaikki kokeilemaan sitä. Aurinkoista kesää!

Henna-Maija Vannemaa

henna.kuki@gmail.com

Kirjoittaja on harmonikkataiteilija, harmonikansoiton opettaja ja joogaopettaja. Hänen elämänsä täyttää tällä hetkellä noin vuoden ikäinen pikku neiti.

#